Realiseer een speelplek met crowdfunding
maandag 19 oktober 2015 12:05

Verzamel geld voor een speelplek met crowdfunding

Waar haal je de financiële middelen vandaan als je als school, kinderdagverblijf of wijk een nieuwe speelplek wilt maken of een speeltoestel wilt aanschaffen? Met het afschaffen van subsidies, speelbudgetten en andere financiële bijdrages worden de middelen wel erg schaars voor het doen van een dergelijke investering. Crowdfunding biedt een kansrijk alternatief voor het (gedeeltelijk) financieren van een speelplek.

Wat is crowdfunding?

Crowdfunding betekent dat een grote groep mensen een relatief klein bedrag inlegt om zo samen iets voor elkaar te krijgen. Crowdfunding is in het bedrijfsleven al lang geen nieuwe term meer. Nieuw ontwikkelde producten, innovatieve ideeën en grote projecten worden tegenwoordig met crowdfunding verwezenlijkt. Dus waarom ook niet in te zetten bij het realiseren van een nieuw speelplein of speeltuin. Als er voldoende ouders, bewoners en ondernemers uit de buurt een financiële bijdrage willen doen, kan een speelplek alsnog uitgevoerd worden. Belangrijk is wel dat alle betrokken partijen de meerwaarde van de speelplek zien en zich hiervoor willen inzetten. 

Loesje_Samen

Crowdfundingcampagne
Er zijn een drietal voorwaarden die een project geschikt maken voor crowdfunding. 
  1. Verzamel genoeg enthousiaste fans die zich willen inzetten voor het project. Dit is net zo belangrijk als het geld wat bij elkaar gebracht wordt. Voor vernieuwing van het schoolplein zijn dit bijvoorbeeld de ouders, leerkrachten en natuurlijk de leerlingen zelf. Zij voelen zich verbonden met het project en zijn gemakkelijk te bereiken.
  2. Tijd voor het project. Heb je eenmaal een groep supporters om je heen verzameld dan begint de echte campagne. Vorm een groep initiatiefnemers waarmee je samen de kar gaat trekken. Vraag buren, familie en vrienden om hulp en een bijdrage. Hoe meer mensen weten van je project, des te beter het is.
  3. Het project is concreet en noodzakelijk. Omschrijf precies wat de bedoeling is en waarom het belangrijk is. Geld inzamelen voor de voetbalvereniging is heel wat anders dan geld inzamelen voor nieuwe doelen omdat de oude versleten zijn (en iedereen kan zien dat ze nodig vervangen moeten worden). Mensen zullen eerder een project ondersteunen als ze het gevoel hebben dat hun bijdrage echt nodig is. Stel ook een duidelijk eindpunt aan de actie.
afb-crowdfunding

Vijf tips voor een realistisch doelbedrag

Wat de invulling van een speelterrein moet kosten, kan concreet berekend worden. Dus welk bedrag je wilt ophalen is duidelijk. Maar is het ophalen van dit bedrag ook realistisch. 

  1. Durf vooraf een klein marktonderzoek te doen door te vragen wat mensen bereid zijn te geven voor het project. Vraag dit aan mensen die al betrokken zijn bij het project of die je goed kent.
  2. Maak het doelbedrag niet te hoog. Uit eerdere initiatieven blijkt dat een bedrag tussen de € 500,- en € 30.000,- realistisch is.
  3. Meeste donaties zijn € 10,-, € 25,- of € 50,- Bijna 80% van de mensen doet een donatie tussen de € 5,- en € 50,-. Als je minder dan € 3000,- als doelbedrag hebt, dan kun je het hiermee redden. Wil je meer ophalen dan heb je donaties van bedrijven en overheden nodig of moet je extra acties organiseren zoals een sponsorloop, rommelmarkt, kindervoorstelling of een veiling. 
  4. Ga ervan uit dat 1 op de 20 mensen een donatie doet. Dat betekent dat heel veel mensen van je campagne af moeten weten. En ook hier geldt, hoe betrokkener de mensen, des te eerder ze geld geven.
  5. Heb je meer geld nodig dan je via crowdfunding denkt op te kunnen halen. Kijk dan wat je met het bijeengebrachte crowdfundingbedrag alvast kunt realiseren. Kies voor iets wat mensen direct kunnen zien.
Like_button

Hoe verzamel je geld voor een speeltoesl?

  1. Persoonlijk contact:
    - Maak zoveel mogelijk mensen enthousiast door bijvoorbeeld een brainstormavond te organiseren waarbij iedereen kan meedenken over hoe het project gerealiseerd kan worden. Hiermee verzamel je meer   betrokken mensen en kun je taken verdelen over meerdere personen.
    - Zoek ambassadeurs voor het project zoals de plaatselijke caféhouder die de mensen uit de buurt kent of de schooldirecteur die met ouders praat.
    - zoek ondernemers die crowdfundingacties willen organiseren bijvoorbeeld de bakker die voor elk verkocht brood 5 cent doneert.
    - organiseer een sponsorloop, rommelmarkt, veiling, statiegeldactie, (theater)voorstelling of iets anders om geld te verzamelen.
  2. Digitaal/Social media:
    - Maak een website voor de crowdfundingactie waar mensen alle  informatie kunnen vinden over het project. Gebruik een gratis systeem zoals Wordpress.
    - Probeer zoveel mogelijk abonnees voor een nieuwsbrief te vergaren en mail. Of misschien mag je meeliften met een stukje in de nieuwsbrief van een plaatselijke ondernemer, school of iets dergelijks 
    - Start een facebookpagina: informeer mensen op een leuke manier over de voortgang van het project. Als mensen iets grappig vinden, gaan ze eerder foto’s en filmpjes delen met vrienden en familie op    social media.
    - Deel mijlpalen en straal succes uit (bijv. dat er al een bepaald bedrag is opgehaald of dat je al 25 sponsoren hebt).
    - Verstuur tweets via Twitter, zet foto’s op Instagram en probeer een zo groot mogelijk aantal mensen om je heen te verzamelen die je volgt.
    - Maak een leuk filmpje over het project waarin je kort en krachtig uitlegt wat het project inhoudt, wanneer je het gerealiseerd wilt hebben en hoe je het benodigde geld gaat inzamelen. Breng passie en    enthousiasme over. Zet dit op de verschillende social media kanalen.
  3. Lokale kranten: stuur een leuk bericht naar lokale kranten en huis-aan-huis kranten over de campagne en informeer ze regelmatig over de voortgang of de acties die ondernomen worden. 
  4. En alles wat je zelf of anderen nog kunnen verzinnnen om geld te verzamelen.......
 


Naar onze productzoeker
Meld u aan voor de nieuwsbrief
Stel u eigen catalogus samen
Ontwerp & realisatie www.sov.nl